Ami a csövön kifér, de nem mindegy, hogy mi ...
A motorkerékpár-ipari műszaki innováció kulcsszerepet játszott e járműkategóriáknál is az emisszió-kibocsátás fokozatos csökkentésében. A motorkerékpárokra és a mopedekre vonatkozó Euro 1 előírás 1999. évi bevezetése óta a szennyezőanyag-kibocsátás drasztikusan csökkent: a szénhidrogének (HC) és a nitrogén-oxidok (NOx ) együttes kibocsátása 96,6%-kal, míg a szén-monoxid- (CO) kibocsátás 92,3%-kal lett kevesebb. A nagy hír a „nem metán szénhidrogének”, tehát a metánon kívüli szénhidrogének (NMHC) korlátozásának bevezetése, amelyet korábban nem mértek. Az NMHC teszi ki a motorkerékpár HC-kibocsátásának nagy részét, így a 0,068 g/km határ külön kihívást jelent. 2021. január 1-jétől minden új motorkerékpárnak – amelyet az Európai Unióban értékesítenek – meg kell felelnie a következő generációs „Euro 5” kibocsátási követelménynek!
Ahhoz, hogy megértsük az aktuális elvárásokat, tudnunk kell, hogy az Európai Motorkerékpár-gyártók Szövetsége (ACEM) képviseli a mopedek, motorkerékpárok, háromkerekűek és négykerekű motorok (L kategóriájú járművek) gyártóit Európában. Az ACEM tagjai között 18 gyártó cég található 15 európai országban: BMW Motorrad, Bombardier Recreational Products (BRP), Ducati Motor holding, Harley-Davidson, Honda, Kawasaki, KTM, KYMCO, MV Agusta, Peugeot Scooters, Piaggio, Polaris Industries, Renault, Royal Enfield, Suzuki, a Triumph Motorkerékpárok és a Yamaha. Az új Euro 5 szabvány szerint a mopedek, motorkerékpárok, triciklik és négykerekű motorok kipufogógáz-kibocsátása nem haladhatja meg az 1000 mg/km szén-monoxidot (CO), 100 mg/ km összes szénhidrogént (THC), 68 mg/km nem metán szénhidrogéneket (NMHC), 60 mg/km nitrogén-oxidokat (NOx ) és a 4,5 mg/km részecskéket (PM). Ezek az Euro 5 kipufogócső szennyezőanyag-kibocsátási határértékek megegyeznek az autók Euro 6-oséval.