Bi-turbóvá vált BMW P66/1 szívómotor és hibrid hajtáslánc az IMSA-ra
A BMW részletesen ismertette az M Hybrid V8-as fejlesztési munkálatait, amelyek 2023-tól az IMSA GTP osztályába szánnak. A P66/3 nyolchengeres turbómotor a Williams Advanced Engineering által szállított speciális hibrid rendszerrel párban kerül alkalmazásra. A belsőégésű motor az M4 DTM-ben 2017-ben és 2018-ban használt DTM-egységen alapul.
Ulrich Schulz, a BMW M Motorsport hajtáslánc-tervezésért felelős vezetője és csoportja még a projekt hivatalos kezdete előtt elemzést kezdeményezett annak meghatározására, hogy melyik versenymotor lenne a legalkalmasabb a nagyteljesítményű hibrid hajtásláncra való átalakításhoz – fontos szempont, hogy az idő- és költségkorlátok miatt nem minden megoldás választható. A kérdés az volt, hogy melyik létező és bevált versenymotor felel meg a legjobban az LMDh előírásainak és követelményeinek. A választás végül a P66/1 nyolchengeres szívómotorjára esett, mely „második életét éli” turbófeltöltött változatában.
„Az értékelési szakaszban megvizsgáltuk a BMW M4 DTM P48-as négyhengeres turbómotorját és a BMW M8 GTE P63-as nyolchengeres turbómotorját is, de a P48 tartósságával és súlyával kapcsolatos lehetséges problémákat is figyelembe kellett vennünk. Ugyanezen szempont alapján a P63 súlya is probléma volt” – jegyezte meg Schulz.
„Óriási plusz, hogy a BMW Formula-1-es idejéből felhalmozott tapasztalatokat, és fejlesztéseket, például acél- és alumínium ötvözeteket feltudtuk használni a motor alapjául, valamint az egyes alkatrészekhez – például tengelyekhez, házhoz és apró alkatrészekhez. Ezzel időt és sok pénzt takarítottunk meg.” – folytatta Schultz.
„A hatékonyság kritikus tényező ennél a projektnél, mivel nagyon rövid idő áll rendelkezésünkre az indulás és a 2023-as daytonai első verseny között. A normál szívóerős P66/1 motort bi-turbóvá alakítjuk, majd elektromos hajtáslánccal hibrid hajtásrendszerré alakítjuk. A tapasztalatnak, a szaktudásnak, a nagyszerű együttműködésnek és valamennyi a projektben résztvevő részleg magas szintű motiváltságának köszönhetően néhány hete sikerült befejezni a komplett hajtáslánc felgyújtását. Most úgy érezzük, hogy semmi sem áll a tesztelés útjában.”
A fejlesztés első szakaszában a normál szívórendszerű P66/1 DTM motort P66/2 néven „köztes motorrá” alakították át, elsősorban két turbófeltöltő adaptálásával és a forgattyús hajtás beállításával. A hengerblokkot és a hengerfejeket a BMW Group landshuti öntödéjében öntötték újra, a befecskendező rendszert pedig közvetlen befecskendezésre cserélték.
A hangsúly a tartósságon, a nagyobb teljesítményen és a motor hőmérséklet-szabályozásán volt. A P66/2 számos tesztelési egységet, köztük komplett versenypálya-szimulációkat végzett a tesztpadon.
A következő lépés a P66/3 versenymotor megalkotása volt, a Dallara alváz speciális követelményeinek megfelelő beállításokkal, az alkalmazott kipufogórendszer, az olajtartály, a kábelezés és a nagyfeszültségű környezet egy rendszerré történő integrálásával.
összlökettérfogat: | 3999 cm3 |
hengerek száma: | 8 |
elrendezés: | 90 fokos V elrendezés, öntött alumínium hengerblokk és hengerfej |
furat: | 93 mm |
lökethossz: | 73.6 mm |
löket-furat arány: | 0,79 |
hengertávolság: | 102 mm |
szelepek (hengerenként): | 4 |
maximális fordulatszám: | 8200 min-1 |
maximális nyomaték: | 650 Nm |
teljesítmény: | 640 LE |
befecskendezési nyomás: | 350 bar |
kenés: | száraz karteres (hatcellás olajszivattyúval) |
A BMW új „hypercarjával” az alábbi szakmailag is érdekesebb videóban ismerkedhetünk: