KEYOU hidrogén teherautó és városi busz
Fokozatosan formálódik a hidrogénmobilitás, számos ismert gyártó fejleszt hidrogénüzemű haszonjárműveket, gőzerővel dolgozik az üzemanyagcellákon és a hidrogénmotorokon. Új konzorciumok jönnek létre, és a H2 infrastruktúrába történő beruházások is növekednek. A hidrogénmotorokra specializálódott KEYOU elsőként mutat be egyszerre egy 18 tonnás teherautót és egy 12 méteres, hidrogénmotoros városi autóbuszt – egy meglévő dízelmotoros platformra építve. Mindkét jármű szíve a KEYOU által kifejlesztett KEYOU-inside rendszerre épül, amelyet a jövőben elsősorban a meglévő járművek átalakítására használnak majd.
A KEYOU 2015 óta fejleszt H2-specifikus technológiákat, alkatrészeket, teszteli az égési folyamatokat, amelyek segítségével a hagyományos belső égésű motorok emissziómentes hidrogénmotorokká alakíthatóak. A KEYOU-nak sikerült kifejlesztenie a világ eddigi leghatékonyabb H2-es motorját dízelmotor-platformból. Mindkét bemutatott prototípus a KEYOU által fejlesztett 7,8 literes hidrogénmotoron alapul. A teherautó alapját a Daimler Actros alváza képezi.
A sikeres átalakítás után most az első München melletti tesztvezetések következnek. A bemutató jármű egyedi engedélyezése a nyárra várható, hogy a 18 tonnás teherautó közutakon is használható legyen bemutató céllal.
A 12 méteres városi busszal, amely egy vezető európai buszgyártó alvázára épül, a KEYOU egy újabb zéró károsanyag-kibocsátású járművet mutat be. A 12 méteres városi buszt és a 18 tonnás teherautót először szeptemberben, az idei IAA Haszonjármű Kiállításon mutatják be élőben a széles közönségnek.
A hidrogénmotorok működése közel áll a dízeltechnológiához, de CO2-mentes és nem igényli a drága kipufogógáz-utókezelést. A flottaüzemeltetők által használt flották többsége, legyen szó a logisztikai szektorban dolgozó, vagy a városi közlekedési vállalatoknál, továbbra is klasszikus dízel teherautókból és buszokból áll. Ahhoz, hogy a hidrogén az alternatívájuk lehessen, a hidrogénmotoros járműveknek számos paraméternek kell megfelelniük. Tehát a mérce a dízel és az is marad.
Az ár mellett elsősorban a hatótávon, a robusztusságon, a tankolási időn és a mindennapi használatra való alkalmasságon van a hangsúly. Ez az egyetlen módja annak, hogy a flottaüzemeltetők „zölddé” váljanak anélkül, hogy fel kellene adniuk üzleti modelljüket. A KEYOU hidrogénmotorok fejlesztésének és a járművek átalakításának módja áthidalja a „zéró károsanyag-kibocsátás” és a gazdaságosság közötti szakadékot. A két járműtípus több mint 500 kilométeres hatótávolságot kínál. A 210 kW-os teljesítménnyel nemcsak elegendő teljesítmény biztosított, hanem az igényes WHTC referenciaciklusokban az autóbusz és a teherautó is az EU által meghatározott zéró CO2-kibocsátási határérték alatt marad, ugyanakkor könnyedén teljesíti az EURO 6 károsanyag-kibocsátási szabványt anélkül, hogy a költséges kipufogógáz-utókezelést igényelne.