A kétütemű visszatér(het)! – Obrist kétütemű motor hibrid hajtásláncokhoz

A modern hibrid járművek számára kompakt és hatékony energiatermelő egységek fejlesztése elsődleges cél, hiszen képesek ötvözni a belső égésű motorok teljesítményét az elektromos hajtás előnyeivel. Hatótáv-növelt verzióknál a motor kizárólag a jármű elektromos hajtásrendszerének akkumulátorát tölti, amikor az akkumulátor töltöttsége csökken. Hasonló megoldást láthattunk anno a BMW i3 első verziójánál is.

A kétütemű motorok újraértelmezése különösen vonzó a modern hibrid rendszerekben, mert számos előnyt kínálnak. Kompakt méretük és kisebb tömegük lehetővé teszi, hogy hatékonyabban integrálódjanak a hibrid járművek hajtásláncaiba, növelve az energiahatékonyságot és maximalizálva a hatótávot. Magasabb teljesítménysűrűségük révén kisebb motorral is nagyobb teljesítményt érhetnek el, ami ideális a kompakt hibrid rendszerek számára. Egyszerűbb szerkezetük, mivel kevesebb alkatrészt tartalmaznak (például nincsenek szelepek vagy bonyolult szelepvezérlő mechanizmusok), csökkenti a hibalehetőségeket és a karbantartási költségeket, növelve ezzel a megbízhatóságot.

Ezenkívül a kétütemű motorok optimalizálhatók úgy, hogy mindig a legkedvezőbb fordulatszámon és terhelésen működjenek, ami különösen hatékonnyá teszi őket a hibrid rendszerekben, ahol a motor csak az akkumulátorokat tölti, nem pedig közvetlenül hajtja a járművet. Az új technológiák, mint például a közvetlen befecskendezés és a hatékonyabb égési ciklusok, jelentősen csökkentik a károsanyag-kibocsátást, amely egykor a kétütemű motorok egyik legnagyobb hátránya volt. Ha a motor e-tüzelőanyagot használ, akár CO2-semleges működés is elérhető, ami fontos lépés a fenntarthatóság felé. Mindezek mellett a kétütemű motorok egyszerűsített és optimalizált verziói jól illeszkednek a modern hibrid és plug-in hibrid rendszerekbe.

Az Obrist Group osztrák-német innovációs vállalat új, kompakt hajtóműve, az Obrist Champagne Engine - Zero Vibration Generator (ZVG) - a kétütemű technológia újraértelmezésének egyik kiváló példája. Miért champagne: a "Champagne Engine" elnevezés szimbolikus és egy konkrét teljesítményjellemzőre utal. A kifejezés arra utal, hogy a motor annyira rezgésmentesen működik, hogy egy pohár pezsgőt (vagy bort) egyensúlyban lehet tartani a motoron működés közben anélkül, hogy az ital kilöttyenne. Ez a példa jól szemlélteti a motor extrém alacsony vibrációs szintjét, amelyet a "pezsgő" nulla vibrációs szabvány néven ismernek.

A motor különlegessége, hogy két ellentétes irányban forgó forgattyústengellyel rendelkezik, amely az elsőrendű, vagyis a dugattyúk alternáló mozgásából adódó tömegerők kiegyenlítése révén jelentősen csökkenti a motor által keltett rezgéseket. A zajszint minimalizálása érdekében a motor gumibetétekkel ellátott sebességváltóval szerelt és egy integrált lendkerék gondoskodik a forgó alkatrészek, vagyis a másodrendű tömegerők kiegyensúlyozásáról. A motor hangszigeteléssel is ellátott, anyagai könnyűek és tartósak, így optimalizálják a motor hatékonyságát és csökkentik a jármű össztömegét.

Az Obrist motorja kizárólag energiatermelésre szolgál, állandó fordulatszámon működik, elkerülve a hagyományos autómotoroknál megszokott gyorsítási és lassítási ciklusokat, különféle részüzemmódokat. A rendszer egy puffer akkumulátoron keresztül biztosítja a jármű elektromos motorjának folyamatos energiaellátását. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a jármű tisztán elektromos hatótávolsága több mint 80 km legyen, ami elegendő a mindennapi utak 90%-ának lefedésére.

A benzin vagy szénsemleges e-tüzelőanyagok használatával a rendszer fogyasztása rendkívül alacsony, mindössze 1,5 liter/100 km, egy tankolással több mint 998 km megtételét teszi lehetővé.

Frank Obrist, a vállalat alapítója szerint a HyperHybrid egyesíti az elektromos mobilitás előnyeit a hagyományos tüzelőanyag-feltöltés egyszerűségével, megoldva ezzel az elektromos autókhoz kapcsolódó hatótávolság-problémát.


Forrás: automotivepowertraintechnologyinternational.com, wardsauto.com